Tavallinen työpäivä

Tavallinen työpäivä

maanantai 18. huhtikuuta 2016

Kun yrittäjät eivät tue tosiaan..


miksi muidenkaan pitäisi? 


Hanna Puro, Zento toimi SOME-kou-
luttajana. Paikalla oli suuri
joukko yrittäjänaisia-
Olin taannoin verkostoitumassa ja osallistuin Tampereen Seudun Yrittäjänaisten järjestämään SOME-koulutukseen. Koulutus oli todella onnistunut ja sain aimoannoksen uusia vinkkejä yrityksen markkinoimiseen somessa. Koulutus oli vieläpä jäsenille ilmainen, joten paikalla oli meitä yrittäjänaisia lähemmäs kolmisenkymmentä. Alkuun pidettiin esittätymiskierros ja käyntikortit lähtivät jakoon. 

Minusta on aina hienoa kuulla, minkälaisia yrittäjiä on paikalla. Koskaan ei tiedä, minkälaista yhteistyötä voisi tehdä, onko jollain yritys, joka vastaa juuri johonkin minun tämän hetken tarpeeseen tai olisiko paikalla mahdollisesti minulle uusia asiakkaita.

Kun käyntikortit lähtivät jakoon, jälleen kerran sai surukseni todeta sen karun faktan, että aina ei yrittäjä tue toista yrittäjää. Kun käyntikortin toisella on mainos: "tilaa ilmaiset käyntikortit osoitteesta xxx.xxx" niin se aina hieman kirpaisee. Miksi minä tilaisin tältä palveluntarjoajalta, yrittäjältä itsekin, mitään, jos hän ei ole valmis tukemaan omasta puolesta muita yrittäjiä? Nämä on pieniä asioita, mutta niillä on iso vaikutus yrityksen imagon ja kokonaiskuvan rakentamisessa.


SOME-koulutuksessa pitää somettaa.
Emina nukkui sylissä <3
Ehdin siinä vaihtaa sanasen erään ennalta tutun yrittäjäystäväni kanssa ja päivittelimme sitä, kuinka vähän yrittäjät oikeasti tukevat toinen toistaan. Esimerkiksi meidän Yrittäjänaisten verkostossa on vaikka kuinka paljon taitavia yrittäjiä alalta jos toiselta, mutta silti aivan liian vähän käytämme toistemme palveluita. Jos näin olisi, jokainen meistä varmasti menestyisi pikkuisen paremmin.

Ja kaikista pahin on se, kun yrittäjä pyytää alennusta toiselta yrittäjältä. Yrittäjä tietää, että alennettu hinta on katteeton hinta. Tähän olen itsekin aiemmin sortunut, mutta tajunnut sitten asian, että jos toinen yrittäjä ei ole valmis maksamaan palvelustani oikeata hintaa, miksi kukaan muukaan olisi? Yrittäjä sentään ymmärtää, mistä hinnoittelu koostuu. 

Tästä pientä ajattelun aihetta seuraavaan kertaan, kun teet ostoksia tai päätät palvelun tarjoajasta. Etsi se läheltä ja maksa muutama euro enemmän. Äläkä kerjää alennusta; miksi sitä pitäisi antaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti