Tavallinen työpäivä

Tavallinen työpäivä

sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Jokaisen menestyvän naisen takana on mies

Lähiaikoina olen tutustunut eri ikäisiin äiteihin, jotka ovat omalla tarinallaan kumonneet yleisesti vallalla olevan oletuksen, että naiset olisi jotenkin sidottuna kotiin lasten syntymän jälkeen miesten edetessä uratikapuita. Olen törmännyt äiteihin, jotka ovat lyhennetyn äitiysloman kotona, jonka jälkeen isi on jäänyt isyysvapaalle. Olen törmännyt äiteihin, jotka ovat jatkaneet työskentelyä äitiysloman ohessa iltaisin tai mahdollisuuksien mukaan lasten kanssa päivisin. Olen myös törmännyt pariskuntiin, jotka puolittavat lasten hoidon tasan tekemällä molemmat osittaista työviikkoa. Vastapainoksi olen tavannut myös äitejä, jotka eivät tunne tällä hetkellä suurta poltetta työntekoon vaan haluavat olla lasten kanssa kotona.

Tuukan kanssa matkalla palaveriin 2014

Jotenkin mua naurattaa, kun puhutaan "kannustinloukuista", jotka estävät äitejä palaamasta töihin. En oo meinaa nähnyt meidän eteisessä yhtään loukkua, joka kävis nilkkaan kiinni, kun astun kynnyksen yli. Enkä oo havainnut vastaavia pyydyksiä kenenkään muunkaan eteisessä... Väitän, että jos äiti haluaa palata töihin nopeasti lasten saannin jälkeen, niin hän sen tulee tekemään. Vastaavasti, jos se työn tekeminen ei oo tällä hetkellä prioriteetti number one, niin eikö jo nykyinen elämätapatyöttömien määrä kerro, että kotona pysyminen on mahdollista ilman kodinhoidon tukeakin…

Yrittäjänä mun helppo huudella työelämän joustavuudesta, koska se joustaa minun kohdalla ihan niin paljon kuin haluan (toki jouston aikana ei tuu myöskään mitään tuloja). Ilokseni olen kuullut huikeita tarinoita myös työnantajista, jotka ovat oikeesti joustaneet pienten lapsien vanhempien tarpeiden mukaan. (Eräs äiti kertoi käyneensä imettämässä kotona työpäivän aikana.) Joustavuudesta toivoisinkin tulevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Kun molemmille vanhemmille työ on tärkeä ja kun soppaan lisätään vielä halu hoitaa lapset kotona, punnitaan kyllä tosissaan kaikkien joustavuuden määrä.

Palaveripaikka tältä viikolta :)
Olin juontamassa muutama viikko takaperin yrityksen 20-vuotisjuhlia ja kuulin onnittelupuheessa vanhasta sanonnasta uuden version, joka sai mun tasa-arvorattaan aivoissa innostumaan. Versio meni näin: "Jokaisen menestyvän naisen takana on mies!" Ihan mahtava :D Kyse ei mielestäni ole kuitenkaan kilpailusta ja edelleen myös menestyvän miehen takaa löytyy nainen. Uskon, että molempien vanhempien on mahdollista edetä urallaan silloin kun tunnusbiisinä on:  "Sinä poljet minä ohjaan", mutta ei mennäkkään mummolaan vaan sen jälkeen vaihdetaan paikkoja… =)

Ihanaa äitienpäiviää kaikille <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti